::PENGIKUT TEGAR::

Monday, August 22, 2011

jangan lupa pada yang tiada

salam kawan2...minggu ni adalah minggu terakhir kita di bln ramadhan...jauh di sudut hati rase sgt sedih bila kita semakin tinggalkan bulan ramadhan...next year xtau la ade umur ke tak...semoga ramadhan kali ni di berkati....amin


dah hujung2 bulan puasa ni semua sibuk shopping sakan...blanje tak ingat kalo boleh semua nak tukar...yang pelik tuh sampai cadar dlm bilik pon nak tukar, beli hp baru, beli semua baru....yang lebih teruk ade yang sampai sanggup wat loan semata2 nak raya..b4 raya mmg semua xcukup, semua nak baru...tgk org beli, kita pon nak beli....


tp cuba duduk jap...pk secara waras....org yang kurang berkemampuan nak adakan sehelai baju pon susah....
kat sini aku nak share something pengalaman yang aku lalui bersama anak murid aku (murid pendidikan khas)

nama dia khairi.ayah keje jaga lembu...lembu org bukan sendiri punya...mak keje cuci pinggan (bulan puasa kedai mkn xbukak so xde duit sepanjang bulan ramadhan).nak berniaga modal xda...sepanjang bulan ramadhan tiap2 ari aku tanye dia....

aku: khairi...ari semalam awak berbuka lauk apa??
khairi: mak masak nasi, lauk sambal 
aku: sambal apa?
khairi: sambal je xde letak apa2...
aku: tu je??sahur tadi awak mkn apa?
khairi: minum air je...dengan biskut

setiap hari macam tu...korg bayangkan la budak kecik yg xtau ape2...sgt susah..kita berbuka pulak macam mana??? renung2kan la.....

arini aku tanye dia lagi.....
aku: khari dah beli baju raya?
khairi: lom lagi cikgu..
aku: raya brape hari je lagi, ajakla mak beli baju raya..beli yang murah2 je....kat tenten(pasaraya yg ade kat merlimau) murah je khairi...
khairi: semalam mak bawak, tapi duit xcukup, mak belikan kakak je baju kurung...pastu kita balik
aku: smlm awak pegi??pegi naik apa?
khairi: jalan kaki je cikgu.....

ya Allah kerana Allah tanpa sengaja air mata aku xleh nak tahan lagi..mengalir dgn sgt laju...sedih sgt2...disaat kita sgt mudah bergerak kesana sini, sgt mewah berbelanja...ada org yg sgt susah....makan pon ssh inikan pulak nak belanja mewah2...
kadang2 kita selalu cakap, ala kerajaan yang memerintah la kene amik tau...mkn duit rakyat, org susah xtolong...bla..bla..bla..tapi penah tak kita pk, kita selalu menunding jari pada org...dimana peranan kita???kita bantu ke??

post ni bkn nak membandingkan yang mampu & yg kurang mampu tapi kalo boleh sama2 la kita bersederhana....xsalah kalo kita berkongsi apa yang kita ada dengan org lain....kadang2 rezeki yang Allah bagi pada kita bukan 100% utk kita, semua tu utk uji kita adakah kemewahan tu akan melalaikan kita....ingat tangan yang memberi adalah lebih mulia

wallahualam......

No comments:

Post a Comment