::PENGIKUT TEGAR::

Monday, March 26, 2012

PART 1: AKU SEORANG CIKGU YANG LEMAH...........

Lately hati aku cepat tersentuh (touching ler kate omputih...). Aku ade sorang murid nama Salbiah bt Sabtu. Salbiah baru 12 tahun, dia masuk pendidikan khas sbb masalah pembelajaran (kategori lembam). Salbiah ada 7 adik beradik and 6 drpd adik beradik dia adalah budak istimewa yg jugak masalah pembelajaran mcm dia...daripada apa yg aku nampak, dia sbnarnye bknla budak yg lembam mcm bdk2 lembam yg lain..dia boleh blajar..semua adik beradik dia anak murid aku...Hanum (kakak), wahab + wahid (adik kembar), amar + amir (adik kembar)

Salbiah pon mcm bdk2 lain belajar tapi yang membezakan dia dengan bdk2 lain ialah dia xda masa utk bermain...rutin harian dia belajar pastu masa selebihnya adalah utk uruskan rumah dgn kakak dia, Hanum..mak + ayah salbiah baru bercerai, mungkin jugak sbb masalh kesempitan hidup.mak salbiah tinggalkan semua adik beradik dgn ayah..skrg ayah yg terpaksa berhempas pulas utk sara 8 mulut setiap hari...


KHAMIS: Salbiah aktif kat sekolah. Minggu lepas salbiah terpilih utk wakil sekolah dalam MTQ(Majlis Tilawah Quran) kategori pendidikan khas. dia masuk nasyid, main alat muzik pulak tu...hebatkan.....rasenya aku zaman skolah pon xaktif cam dia...dalam group nasyid dia, yg nyanyi sume lelaki, dia ppuan main alat muzik..xkesah lah atleast dia menonjol dari yang lain...di sebabkan aku terlalu excited utk ubah penampilan anak-anak aku, aku terus pegi shopping baju nasid utk dorg, kalo boleh nak diorg semua semangat bila nyanyi dengan baju baru....walaupun baju murah tapi aku puas hati dapat belikan dorg baju baru....


JUMAAT: sumua org try pakai baju baru tetiba aku terpandang salbiah..alamakkkkk!!!lupa beli baju salbiah...aku tgk air mata dia bergenang, tapi sepatah pon dia xcakap, cuma dia ckap, "ala cikgu xpe...sy xkesah pon" bila aku ckap " salbiah cikgu mintak maaf cikgu terlupa beli utk awak, cikgu xsengaja"


SABTU: aku mesti belikan jugak salbiah baju..dengan jarak lebih kurg 48km rumah aku ke bandar melaka, aku gagahkan jugak sbb perasaan bersalah..baju xda saiz.................sgt sedih..............


AHAD: aku pegi lagi mane la tau, ade rezeki....lastly ada....bersyukunya ya Allah..Aku belikan sepasang baju kurung, lengkap dengan tudung...xsabar nak jumpa salbiah esok


ISNIN:  Waktu perhimpunan, aku xhenti2 cari salbiah,sampai nyanyi lagu negaraku pon aku bergerak2 (xrespect langsung!). bila abis perhimpunan aku tanya kwn2 dia, "salbiah xdatang cikgu"......hati mula xtenang....aku mesti buat something.....


to be continue...................................

No comments:

Post a Comment