::PENGIKUT TEGAR::

Friday, March 2, 2012

Berdirinya saya sebagai seorang guru istimewa.....

Masih ingat lagi mase training kat IPG kampus temenggong ibrahim JB dengan opsyen Matematik/ Bahasa Inggeris/ Pend. Seni Visual, sgt best sbb xsabar nak praktikal, nak berdiri sbgai cikgu yg real (bukan praktikal) sbb xsuka praktikal disebabkan ade segelintir cikgu kat tempat aku posting tuh anti ngn cikgu praktikal....tp xpe la aku maafkan dia mayb dia lom matang kot (wpun umur da tua bangka)...hari bganti hari lastly grad jugak..so bergelarlah aku cikgu real hehe
sepanjang cuti punye ler berdebar menunggu surat posting...lagi berdebar bila bukak FB, member2 ckap result da kuar...tp bila check nama aku xda!!! Ya Allah xkan xposting kot...aku Cemerlang kot (konon2:p)Lastly pagi2 4Januari 2010, JPM(Jabatan Pelajaran Melaka) call aku soh g JPM amik surat posting...aku g JPM bukit baru dorg ckap nama aku xda...xkan JPM bukit piatu tuh kot sbb situ bahagian pendidikan agama islam, haih la...lastly nama aku kat JPM ayer keroh (Melaka ade 3 JPM yeee...hehe)
Akhirnye sampai gak kat JPM...dgn berdebar2 melangkah kuar kete nak g amik surat, rase nak nagis pon ade gak sbb bila terpandang muka sndiri kat cermin mcm xlogik sbb terpikir ade gaya ke aku nak jd cikgu ni???heee...
lastly jumpa Encik Yusop..aku amik surat, nak tau posting skola mane, tp bila aku bukak sampul surat tuh bkn nama skola yg wat aku terkejut beruk tapi nama opsyen tuh yg wat aku nak nangis....

PENDIDIKAN KHAS!!!

Ya Allah ape ni.....sepanjang jalan dari bandar melaka menghala ke skola aku nangis, membayangkan camne la nak ngaja bdk2 yg aku bayangkan terlentang, tergolek, melepak...huh.....bukan kecewa tapi aku xtau macam mane nak ngajar lerrr...
bila sampai jek kat skola tuh, aku jumpa pentadbir dulu, then dia bawak aku turun kat bangunan pendidikan khas...aku masuk jek kat kelas tu...kering sgt2 air mata aku sbb bdk2nye bkanla seteruk yang aku bayangkan...
dorg boleh berlari
dorg boleh bermain
dorg boleh belajar
belajar.....

bermain...

minggu 1st aku mngajar, aku kecewa balik sbb apa yg aku ajar sume FAILED!!
semangat aku down balik...setiap hari balik skola aku nangis, aku ckap ngan ayah nak g putrajaya nak mohon tukar opsyen...ayah cakap SABAR!! ade hikmah, CUBA 3 bulan kalo xleh ayah akan teman aku naik putrajaya mohon tukar opsyen...ok baik aku try...

ni emi...student yg slalu panggil org mak...
2 minggu aku kat situ ade sorg student ni semua org pon dia panggil MAK!! aku cam xleh terima bila setiap kali dia cuit aku dia panggil mak, so setiap kali dia panggil mak aku akan tinggikan nada suara aku utk betulkan panggilan tu dengan CIKGU.cikgu2 lain pon sama2 betulkan dia..lepas 5 minggu, pagi2 mase ayah dia hantar, tiba2 dia nak g toilet, mase tuh dia cuit aku then panggil aku cikgu(dalam nada kurg jelas sbb dia budak SINDROM DOWN). mase tuh xtertahan lagi dah air mata..mmg jatuh, rase sebak,sayu sbb dia faham selama ni aku marah dia bila dia panggil aku mak...
emi suke senyum camtu:p
Start pada tu aku mula semangat...dalam diri aku kat situ la sbnarnye KEPUASAN bila jadi cikgu ISTIMEWA...dorg bkn di harapkan jadi peguam, engineer, doktor etc tapi bila dorg dapat uruskan diri, berdikari itu dah cukup dikira sbagai suatu KEJAYAAN....


hari ni masuk tahun ke 3 aku mengajar anak2 istimewa....
kat sini apa yang aku belajar adalah rasa bersyukur sebab....

GURU ISTIMEWA HANYA UNTUK INSAN ISTIMEWA



2 comments:

  1. Tahniah ain.. terharu n nak ngis baca.. Mudahan ain berjaya mendidik mereka... betul..guru istimewa untuk insan istimewa..=)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah sesungguhnya Allah hanya akan uji pd hamba yg Dia tau betul2 boleh terima cabaran tu...sy bersyukur sbb Allah pilih sy....sy akan berusaha sedaya upaya utk teruskan perjuangan ni...tq sarah...~LOVE~

    ReplyDelete