::PENGIKUT TEGAR::

Monday, March 26, 2012

PART 2: AKU SEORANG CIKGU YANG LEMAH.....SIAPA SALBIAH??

Tekad...kene pegi jugak cari salbiah kat rumah...xda pilihan lain...aku pegi dgn cikgu amidah, rakan setugas merangkap bekas cikgu mase aku sekolah menengah dulu. kitorg terus tuju rumah salbiah....jauh kedalam ladang kepala sawit...terus lagi sampai habis pokok kelapa sawit, sampai nampak suatu kawasan semak, hutan....ade lebih kurang 5-9ekor lembu kat kawasan tuh, ada kandang kambing yang agak lama terbiar, terletak sebuah rumah yg sgt xterurus....rumah mesra rakyat...


lama berdiri kat depan rumah tuh...xberjawab salam kitorang lastly berani jugak bukak tingkap rumah dia...bila bukak tingkap dia, nampak tersusun adik beradik dorg yang tido kat ruang tamu rumah yg sempit tuh....puas kitorg kejutkan lastly bangun jugak...


disebabkan rumah terlalu jauh kedalam, penghujung ladang, aku nak salbiah tinggal umah aku 1malam jek sbb esoknye dia kene bangun awal utk g pertandingan nasyid
"salbiah, mlm ni awk tdo rumah cikgu ye, esok lepas abis nasyid cinkgu hantar awk balik"
salbiah xjawab dgn suara, tapi dia jawab dengan air mata....tanda protes xnak ikut....aku faham sbb dia ade satu tanggungjawab yg cukup besar utk jaga adik2 lepas mak + ayah dia bercerai...kalo dia tido rumah aku, sape nak uruskan baju sekolah adik2, sape nak masakkan adik2, sape nak kejutkan adk2 bangun pegi sekolah, & sape pulak yang nak jaga adik2 bila malam waktu ayah keje...ayah salbiah buat 2 keje dalam 1 hari..jadi jaga kat kilang + keje angkat barang2 kat kedai runcit...tu xmasuk lagi kutip tin2 + botol2 kosong dari tong sampah utk jual...ayah salbiah cakap " dapat 2 -3 ringgit boleh la saya belikan ikan bilis buat lauk malam2 utk anak saya cikgu......" 
sebagai manusia aku xkuat utk dengar sume nih...mmg konpem la nangis...da xkira dah depan ayah dia ataupon dpan anak murid aku.....


sedih tadi berhenti sekejap bila ayah salbiah hidangkan kitorang dgn air kosong...jemput la minum cikgu...air kosong je....aku ngn cikgu midah agak terharu wpun air kosong tp sekurang2 nya dia menhormati tetamu...bila si kembar siap nak ikut salbiah g sekolah, amir bukak peti sejuk, aku automatik terpandang, peti sejuk mmg kosong, xda apa2, boleh susun kain baju....sedihnya.....


bila salbiah + adik2 siap je, dorg terus naik kereta...aku bawak kereta kancil je...xselesa pon, tapi disebabkan dorg xda sume tuh, nampak air muka diorang sgt happy....gelak2 kat belakang mcm xfaham apa2 kecuali salbiah yg da mula faham dgn sume ni....dalam perjalanan ke sekolah 
"salbiah, awak mkn apa malam tadi?" 
"makan cekodok(cucur) je cikgu"
"mkn dgn samal ke sos?"
"makan mcm tu je....sos da abis, lada pon xda...sedap cikgu...."
skali lagi air mata xleh nak tahan...dalam sedap2 aku mkn lauk asam pedas, sayur siap mkn buah2 lagi rupanya anak murid aku sgt ssah nak mkn....betapa kuatnya ujian Allah bg pada bdk yg xtau apa2 lagi...
Allah maha mengetahui kekuatan setiap hamba-Nya....


tiba2 kak midah bersuara.."ain kita singgah pasaraya sejati boleh x?"
" ehh boleh sgt kak....an pon nak ckap tapi takut akak xsetuju pulak sbb akak kan penyelaras (penolong GPK Pendidikan Khas).."ok je.."
bila sampai pasaraya, salbiah + adik2 ikut je....aku ngn cikgu midah belikan barang2 dapur utk diorang dengan harapan xda la anak murid aku mkn cekodok lagi mlm ni.....bila nak bayar, aku tanya pada si kembar yg kecik, "amir, awk nak apa2 lagi?" tapi amir senyap xmenjawab....yg lain pon senyap.....tp aku perasan wahab jeling isi dlm peti ais yg besar, aku terus pegi pada peti ais tu, ade bungkusan nugget ayam dlm tu, aku terus amik then bayar......dorang terus masuk kereta, aku nak masukkan barang2 tu kat belakang tapi wahab berkeras nak pegang nugget tu, ok la...aku faham mmg dia nak nugget tu....


bila sampai sekolah, aku terus simpan barang2 tu dlm peti ais sementara tunggu loceng last sekolah.....balik nnt baru bagi brg2 tu kat dorg..aku terus tarik salbiah utk try baju baru yg aku belikan semalam.....Alhamdulillah, baju tuh mmg muat2 je utk dia...aku nampak air mata dia bergenang...."salbiah, lepas nasyid nnt, awak amik la baju ni bawak balik k....cikgu mmg belikan utk awk..."
salbiah diam.....pastu dia nangis...aku ckap " kenapa awk nangis?...awk xsuka ke baju tu?"
"suka cikgu.....terima kasih cikgu...................."


bila salbiah balik ke kelas, skali lagi air mata aku jatuh...sesungguhnya aku mmg sangat lemah....Ya Allah kau berikanlah kekuatan pada anak2 didikku ya Allah......Amin......
Salbiah (depan sekali): kenangan masa bawak makan kat hotel tahun lepas




*sebagai manusia, kadang2 kita mengeluh bila kita susah, kadang2 kita lupa kesusahan tuh Allah berikan pada kita supaya kita xterus mendongak langit, terus terbang terlalu tinggi...sbb bila kita terbang terlalu tinggi sekali kita jatuh, kita akan terus mati....tapi Allah itu maha adil....setiap kesusahan yang diberi pasti ada hikmah yg kita sendiri xtau...semoga salbiah terus sabar dan semoga allah bagi ganjaran terbaik utk dia pada masa depan....amin..................


~~~END~~~

No comments:

Post a Comment