::PENGIKUT TEGAR::

Tuesday, May 1, 2012

berat mata memandang, sayu hati mengenang

laluan utama ke rumah salbiah


laluan terus sampai xda lagi rumah ataupn penduduk kat kawasan tuh...


sampai satu kawasan, kene lalu denai ni utk g rumah dia...bygkan kete kancil aku redah laluan nih.penuh ngn pokok senduduk....huhu calar balar la kete "hilux" aku....


sampai satu kawasan kereta xleh masuk dah...kene jalan kaki utk turun ke kawasan rumah salbiah




yup ni la rumah salbiah...mesti korg rase ala xdela susah sgt..tapi sbnarnye, rumah + tanah ni org punya bkn ayah dia punya...dia sekeluarga menumpang je...so kalo menumpang, bila2 masa pon bole kene halau....




sektar kawasan rumah salbiah...

yup ni dlm rumah dia...lengkap ngn peralatan kan??tapi adakah korg tau....
tv, peti sejuk, kerusi, meja mkn tu tuan rumah punya dan
mesin basuh tu kakak salbiah beli guna duit elaun pendidikan khas dia sedangkan duit tu sepatutnya utk belajar....



keadaan dapur yg sgt bahaya...tong gas tu bila2 boleh meletup sbb bila masak, api sgt dekat dengan tong gas...nampak kotor kan rumah salbiah?? tapi kalo ada duit agak2 korg, salbiah nak beli sabun utk basuh rumah ataupon beli mknan utk isi perut dia 7 beradik + ayah?? 


ni je alatan dapur yang salbiah + keluarga ada.....kalo kita siap nak ber'vantage2' segala kan....


try cek peti ais rumah korg ada apa??konpem ade buah2an kan??tapi salbiah ada ni jek.blander machine tu pon org punya.....ni pon da berjuta syukur....


yup ada katil....tuan rumah punya....bayangkan adik beradik 7 org tidur dlm 1 bilik....korg camne??jangan kata nak share katil, share selimut pon lom tentu kan....

perkongsian ni bukan bertujuan untuk merendah2kan sesiapa, tapi kita kene belajar bersyukur...sume ni pon utk aku ingatkan diri aku...kadang2 kita rase sgt susah, tp sbnarnya ada org yg lebih susah dari kita....mcm salbiah mmg ada adik beradik yang ramai...sume 7 org tapi 6 daripada 7adik beradik dia adalah pendidikan khas yg juga merangkap anak murid aku....sepanjang yg aku kenal salbiah + adik beradik dia, dorg xla lembam seperti yang dipandang masyrakat, sbb salbiah dah pon kami inklusifkan (belajar normal di aliran perdana).

kami warga pendidik di pendidikan khas akan terus berusaha utk inklusifkan semua adik beradik salbiah supaya dia tak lagi digelar OKU.....

so sape2 yg terdetik utk hulur bantuan, semoga Allah membalas jasa kalian dunia dan akhirat....amin...

~wallahualam~

No comments:

Post a Comment